مدیریت جادوگر
خبر درگذشت استیو جابز ، جادوگر اپل ، بدون شک یکی از مهمترین اخباری بود که دوستداران فناوری اطلاعات را متعجب ساخت .آقای اپل در اثر متاتاز سرطان پانکراس دچار ایست تنفسی شد و در سن 56 سالگی درگذشت . او در طول 35 سال فعالیت حرفه ای خود ، همواره موفق بود و بی شک برای رسیدن به این موفقیت از رموزی استفاده می کرد که شاید کمتر کسی از آن باخبر باشد .(( گای کاوازاکی )) 52 ساله که در بخش سرمایه گذاری سلیکون ولی اشتغال دارد و در نخستین سال های شکل گیری اپل در جهت موفقیت این شرکت کمک های شایانی کرده است در پی درگذشت استیو جایز ، روی پروفایل خود در گوگل پلاس فهرستی از نکات راز آمیزی را نوشته است که در طول کار خود با استیو جابز یاد گرفته است .اکنون وی فهرستی از آن رموز فراهم کرده است تا هیچ یک از درس های جابز ار بین نروند یا به دست فراموشی سپرده نشوند .
1- کارشناسان هیچ چیز نمی دانند .
روزنامه نگاران ، تحلیلگران ، بانکداران و راهبران نمی دانند چه بکنند ، بنابراین تنها به شما مشاوره می دهند .آن ها به تو می گویند چه چیزی در محصول تو وجود دارد که خوب عمل نمی کند اما قادر نیستند محصول بهتری را بسازند . آن ها نمی توانند به تو بگویند ، چگونه یک محصول را بفروشی اما قادر به فروش آن نیستند .آن ها می توانند توضیح دهند ، چگونه گروه های کاری بزرگ تشکیل داد ولی خودشان بدترین دفاتر را دارند .
2- مشتریان نمی دانند چگونه چیزی را که می خواهند به تو بگویند .
اگر از مشتریان بپرسی که چه چیزی می خواهند ، انها به تو می گویند : (( بهترین ، سریعترین و ارزانترین )) اما این صدای یکنواخت تکراری ، بویی از یک تغییر انقلابی نبرده است .
مشتریان تنها می توانند آرزوهای خود را در قالب کلماتی بیان کنند که هنوز در حال استفاده از آن ها هستند .
3- اهمیت جهش به جلو .
تغییرات بزرگ زمانی روی میدهند که تو جهشی فراتر از قدم های یکنواخت برداری . به آن هایی فکر کنید که یخ جمع می کردند ، به شرکت هایی فکر کنید که یخ را تولید می کردند و به آن هایی فکر کنید که یخچال را می سازند . آیا هنوز هم امروز کسی هست که یخ جمع کند ؟؟
4- بیشترین چالش ، کیفیت کار را بهتر می کند .
من همیشه با این ترس کار می کردم که استیو یتواند به من بگوید من عالی نیستم یا کارم هیچ ارزشی ندارد . این ترس یک چالش بزرگ برای من و شرکت اپل بود .
5- روی طراحی حساب کن .
استیو با درخواست های عجیب خود همه را دیوانه می کرد . بعضی از قابهای سیاه به اندازه کافی سیاه نبودند و ما می گفتیم که سیاه سیاه است و خاکستری خاکستری ، اما استیو یک کمالگرا بود و حق داشت .
6- تغییر ایده ، نشانه ای از هوش است .
زمانی که اپل ، اواین آیفون خود را ارائه داد ، هیچ برنامه جانبی برای آن وجود نداشت .تا اینکه شش ماه بعد ، استیو تصمیم گرفت ، برنامه های جانبی را به عنوان ابزار های مناسبی به کار ببرد و راه بسیاری را پیمود که به شعار خود یعنی ((برای هر چیزی یک برنامه جانبی وجود دارد )) برسد .
7- ارزش با قیمت تفاوت دارد .
بیچاره هستید اگر فکر کنید که همه چیز به قیمت وابسته است و باز هم بیچاره هستید ، اگر فکر کنید تنها روی قیمت می توانید با دیگران رقابت کنید . قیمت تمام آنچیزی نیست که شما باید روی آن حساب کنید . آنچه را که باید روی آن حساب کرد ، حداقل به اعتقاد تعداد کمی از مردم ، ارزش است .
8- برای اینکه چیزهایی را ببینی ، لازم است که آنها را باور کنی .
زمانی که در تلاشی تا جهشی به جلو برداری ، به دنبال راهی برای فرار از دست کارشناسان می گردی ، در جستجوی چالش های بزرگ هستی ، وسواس طراحی داری و تمام توجه خود را معطوف ارزش واحد پروژه کرده ای ،باید مردم را متقاعد کنی تا کاری که مشغول انجام آن هستی ، باور کنند .